Sunday, October 10, 2010

MINGGU11: JURNAL REFLEKSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

pada minggu ini pembentangan diteruskan lagi dengan kumpulan yang seterusnya dengan tajuk wayang kulit. tajuk ini telah di kuliahkan oleh pensyarah saya iaitu En. Amram pada minggu keempat. walaupun saya telah mempunyai pengetahuan menggenai wayang kulit ini semasa mendengar kuliah minggu ke empat tetapi saya masih berminat terhadap pembentangan kumpulan ini. hal ini demikian kerana mereka telah mempersembahkan cerita wayang kulit kepada kami secara langsung.

Persembahan yang dilakukan oleh kumpulan ini secara langsung di dalam kelas telah memberi pengalaman kepada saya yang sebelum ini belum pernah melihat sendiri cara wayang kulit dimainkan. wayang kulit yang dimainkan sememangnya membuatkan saya ketawa namun begitu cerita yang dibawa mempunyai maksud-madsud yang tersendri.

setelah mengadakan persembahan wayang kulit kumpulan ini menerangkan serba sedikit mengenai jenis-jenis wayang kulit. terdapat penambahan input baru daripada kuliah sebelum ini iaitu mengenai wayang gedek yang berasal dari Kedah kerana mereka telah menemuramah mereka yang terlibat dalam wayang kulit ini. penambahan lain ialah terdapat pantang larang dalam wayang kulit iatu semasa membuat patung wayang kulit isteri pembuat patung tidak boleh hamil kerana ditakuti akan di timpa sesuatu yang merbahaya.

selain itu, penambahan ilmu lain adalah saya dapat melihat dan memegang patung wayang kulit itu dengan tangan sendiri. patung-patung ini mempunyai peranan masing-masing dalam wayang kulit.

patung-patung dalam wayang kulit

cara bermain wayang kulit

patung yang melambangkan kerajaan


alat muzik wayang kulit

saya tertarik dengan kata-kata pembengtang mengenai suara tok dalang. seseorng tok dalang itu mesti membuat 30 jenis suara. selain itu, kumpulan ini berpendapat bukan hanya dailek kelantan sahaja boleh digunakan tetapi bahasa ini boleh ditukar kepada bahasa-bahasa lain jika ianya diberi pendedahan kepada semua masyarakat. kesimpulan terdapat input-input baru yang telah saya pelajari pada minggu ini.kumpulan ini berjaya membentangkan tajuk ini dengan menarik sekali.tahniah kepasa semua ahli kumpulan yang terlibat dalam melakukan pembentangan mengenai tajuk ini.

0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

SMP2252 LUBNA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template