Saturday, September 25, 2010

MINGGU9 : JURNAL REFLEKSI

salam...

kuliah pada iggu ini adalah sangat menarik kerana saya disedahkan dengan pelbagai perkara. pada minggu ini terdapat 3 slot dalam yang telah diatir dalam kuliah kami iaitu slot pertama, pertunjukkan cara bermain alat muzik oleh staf dan pelajar upsi yang diketuai oleh dekan fakulti muzik sendiri, slot kedua, pembincangan sedikit mengenai muzik tradisional malaysia dan slot ke- perbentangan daripada kumpulan mak yung.




Serunai


Rebab Kedah


Rebab Kelantan


Di Malaysia terdapat dua jenis rebab iaitu rebab kedah dan rebab kelantan. kedua-dua alat ini mempunyai perbezaan dari pelbagai segi seperti rebab kelantan mempunyai muka yang berbentuk manakala rebab kedah hanya berbentuk bulat.selain itu rebab kelantan mempunyai susu tetapi rebab kedah tiada susu.


sepasang tetawak



gedumbak


para pemuzik menunjukkan cara bermain alat diatas dengan memainkan pelbagai lagu seperti lagu Pak Dogo, lagu hulu balang dan wayang kulit. bagi rebab pula lagu yang dimainkan adalah kijang emas. saya amat kagum danteruja melihat pesembahan yang mantap daripada pemuzik yang dijemput walaupun mereka menyatakan baru sahaja berlatih selama 5 minit yang lalu.

setelah selesai pertunjukkan slot kedua iaitu slot mengenai muzik tradisioanal malaysia telah dibincangkan dan imput yang telah saya dapat melalui perbincangan ini ialah budaya tidak memunpunyai sempadan seperti sempadan politik. hal ini menyebabkan budaya muzik antara malaysia, indonesia, Thailand and singapura mempunyai pelbagai persamaan.

slot kertiga, walaupun pembentang dimulakan agak lewat namun pada permualaan pembentangan para pembentang telah memulakan pembentangan dengan cara yang menarik sekali kerana mereka telah mengajar kami serba sedikit cara-cara menari makyung. saya mengikuti tarian yang diajar meskipun tangan keras keran tidak pernah menari.

pada hari ini saya telah dapat menambah lagi ilmu saya mengenai drama tarii makyung. antara yang telah saya pelajari mengenai makyong pada hari ini ialah sejarah makyong, bagaimana kejatuhan muzik makyong,kehidupan semula makyong, jenis-jenis makyong, cerita dalam makyong, pkaian dan muzik makyong.







perkara yang paling penting dalam makyung ialah upacara mengadap rebab semasa membuka panggung. terdapat beberapa jenis makyonh iaitu :
  • Makyong Patani
  • Makyong Kelantan
  • Makyong Kedah
  • Makyong Laut
  • Makyong Riau
  • Makyong Medan
  • Makyong Kalimantan


selain itu,Cerita-cerita Makyung diambil dari Menora atau dipinjamkan dari cerita-cerita Wayang Kulit dan daripada cerita Bangsawan. Ini kerana Menora, Makyung dan Wayang Kulit merupakan rumpun genre teater tradisional. waktak-watak yang terdapat dalam makyung terdiri daripada
  • watak pak yong- terdapat dua pak yong iaitu pak yong muda dan pak yong tua
  • watak makyong
  • watak peran-peran tua dan peran muda
  • watak dewa- kerana makyong dikaitan dengan dewa sakti.
  • watak tok wak
  • watak jin
  • watak Binatang


dari segi pakaian,Pakaian Puteri Mak Yong hampir sama dengan Mak Yong. Kebaya sutera dan kerongsang daripada emas dan permata serta kain sibar. Juga memakai pending. Tetapi pending Mak Yong lebih cantik daripada pending puteri kerana dihiasi dengan sebutir permata. pakaian bagi peran pula ialah kain sarung dan sepasang seluar besar. Kain semutar dibuat daripada kain kapas diikat dipinggangnya. Salah seorang peran akan memainkan watak Tok Bomoh.Peran menggunakan replika parang daripada kayu dan diselit pada pinggang. manakala bagi pelakon-pelakon lain seperti dayang akan memakai kebaya dan sarung sutera tetapi tidak berpending atau berkain sibar dengan rambut mereka disanggul dan dihias bunga melur.Semua pelakon dalam persembahan Mak Yong tidak memakai kasut.

para pembentang juga menekankan mengenai alat muzik utama bagi makyong iaitu:
  • Rebab tiga tali
  • Sepasang gendang
  • Sepasang tetawak

terdapat 29 jenis lagu dalam makyong, antaranya ialah:
  • Lagu Menghadap Rebab- terpanjang & terpenting, simbol penghormatan kepada rebab.
  • Lagu Kijang Mas- dimainkan sebagai lagu instrumental sebelum bermula persembahan Mak yong.
  • Lagu Sindung- dinyanyi oleh Pak Yung semasa hendak memberi arahan dan mendedahkan emosinya, juga dinyanyi oleh peran tua dan dimain sebagai lagu selingan sebelum persembahan
  • Lagu Sedayung- lagu yang menyampaikan maklumat @ arahan kepada peran @ watak lain.
  • Lagu Mengambul- dinyanyi oleh watak utama dalam adegan sedih untuk menyampaikan berita sedih.


pembentangan pada minggu ini adalah menarik kerana para pembentang berjaya menarik perhatian kami dalam mendengar tentang perkara yang dibincangkan iaitu mengenai makyong namum begitu pembentangan ini akan bertambah menarik lagi jika para pembentang dapat manayangkan vedeo tarian makyong supaya boleh menampakkan perbezaan antara lagu atau jenis-jenis makyong. walaulaupun begitu, pembentangan yang dilakukan masih menarik dan kemungkinan kumpulan ini telah menyediakan video mengenai makyong ini, namum kesempatan yang sedikit diberikan untuk para pembentang menyebabkan mereka tidak dapat menunjukkan vedio yang telah mereka sediakan. selai itu, saya boleh melawati ke blog mereka untuk melihat lebih lanjut mengenai makyong.
sekian saja terima kasih kepada semua yang telah menjayakan kuliah yang menarik pada hari ini.

0 comments:

Post a Comment

 

BLOG PELAJAR KUMP A

BLOG PELAJAR KUMP B

BLOG PELAJAR KUMP C

SMP2252 LUBNA Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template